Zoals de drie uitdagingen van Bondskanselier Angela Merkel. Zij vindt schone energie belangrijk voor de toekomst van de aarde en ‘voor hen die nu leven en die na ons leven’. Gebruik ‘zo veel je nodig hebt’ en laat dat genoeg zijn. Ook vindt Merkel het belangrijk dat mensen van hun werk moeten kunnen leven. Als ze geen werkeloos zijn moet dat kunnen van de uitkering. Daarbij is het volgens haar logisch dat vrouwen en mannen gelijk worden uitbetaald. Hiermee verweven is het politieke recht van godsdienstvrijheid. ‘Joden, moslims, hindoes, christenen, humanisten, hetero’s, homo’s en zigeuners, samen vormen ze de samenleving. We mogen nooit weer toestaan dat er in Duitsland een dodelijke hetze ontstaat tegen een bepaalde groep mensen’.
Duitse jongeren leiden op 4 mei in het voormalige nazi-concentratiekamp Neuengamme, de mensen rond en vertellen over de gruwelijke etnische zuivering tijdens de 2e Wereldoorlog. Hoe kinderen werden geïndoctrineerd. Christelijke kinderen moesten het eten van joodse kinderen vertrapten en erop spugen. Miljoenen mensen zijn toen vernietigd, kinderen en volwassenen, alleen maar omdat ze Jood waren. Ook Homo’s en Zigeuners werden als een soort onkruid uitgeroeid. ‘We moeten dit weten om herhaling te voorkomen’, zegt een jonge student hartstochtelijk. ‘Neo nazisme, extremisme en fundamentalisme zijn gevaarlijk voor onze hele samenleving’. Samen met een grote groep joodse, islamitische, christelijke en andere jongeren heeft hij gedanst en gezongen. Al die verschillende soorten eigen muziek komen dan bij elkaar en dat is te gek!
De interreligieuze dialoog wordt royaal gevoerd in kerk, moskee, synagoge en tempel. Voor de moskee, waar een dialoog is met Christenen, staat een man met een groot bord waarop staat: ‘Wie niet in Jezus Christus gelooft gaat naar de hel’. Een gitzwarte moslim loopt naar de man toe en vraagt: ‘Samen thee drinken in de moskee?’ ‘Hij bedoelt het goed’, zegt een andere moslim, ‘hij wil het beste voor ons als moslims. Alleen door vriendelijkheid kan hij ontdekken dat ook wij het beste al hebben. Wij geloven tenslotte verschillend in dezelfde ene God.’ De man met het bord reageert verbaast en loopt mee naar binnen.
De Lutherse bisschop Nick Baines uit Engeland vertelt bij de afsluiting van de Kirchentag over Michelangelo en die grote steen. ’Er zit een engel in’, zei Michelangelo. Met alle kracht en energie hakte hij in de steen om te maken wat hij voor zich zag. De engel is nog steeds te bewonderen. Aan ons de vraag: Hoe kijken we naar de Wereld? Vanuit welk visioen leven we? Hoe kijken we naar elkaar? Een gevulde Wonderzak gaat mee terug naar de eigen woonplaats en het thuisland.
Corry Nicolay is PKN predikant interreligieuze communicatie.
(corrynicolay@hetnet.nl - www.kleurrijkgeloven.nl)